Na této stránce naleznete podrobný manuál k jednotlivým funkcím. Oficiální manuál také naleznete přímo na stránkách www.opencart.com.
Jak správně nastavit eshop
Pro správné nastavení eshopu je potřeba vždy nejdříve nastavit daňovou oblast, sazbu daně, daňovou třídu, měnu obchodu, dopravu, platební způsoby a obecné nastavení obchodu. A to přesně v tomto pořadí.
Pokud výrobky vašeho eshopu vyžadují další nastavení jako je vlastnost výrobku, specifikace atd. Tak je potřeba, aby tato nastavení byla nastavena také v přesném pořadí podle tohoto manuálu.
Stačí tedy postupovat krok po kroku podle tohoto manuálu, aby jste měli vše správně nastaveno dříve, než začnete přidávat kategorie a produkty.
Pokud by se tyto položky nenastavily hned na začátku, tak by nebylo možné správně přidávat kategorie a produkty, a později by bylo potřeba všechny přidané kategorie a produkty upravovat znovu a jednotlivě, protože by nebyly správně přiřazeny výše uvedené oblasti nastavení k produktům a kategoriím.
Nastavení daňové oblasti je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Systém -> lokalizace -> daňové oblasti„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název a popis oblasti např. Česká republika. Tento název je možné uvést pro oba řádky.
Poté klikněte na tlačítko přidat a zde vyberte z nabídky požadovanou oblast, v tomto případě Česká republika.
Nastavení daňové sazby je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Systém -> lokalizace -> daně -> sazby daně„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název daně např. DPH (21%) a sazbu daně 21.00. Dále zvolte typ „procentuální nebo pevná částka“ a daňovou oblast „Česká republika“.
Nastavení daňové třídy je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Systém -> lokalizace -> daně -> daňové třídy„. Poté klikněte na tlačítko „přidat“. Následně zadejte název a popis daňové třídy např. DPH (21%). Tento název je možné uvést pro oba řádky.
Poté klikněte na tlačítko „přidat pravidlo“ a zde vyberte z nabídky daňovou sazbu, v tomto případě DPH (21%). Dále vyberte na jakém údaji je založena daňová třída, jestli na zákaldě doručovací adresy, fakturační adresy nebo adresy obchodu.
Nastavení měny obchodu je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Systém -> lokalizace -> měny„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název měny např. CZK. Poté ISO kód měny, dále je možné zadat symbol a nastavit zda se má zobrazovat nalevo nebo napravo, dále počet desetinných míst.
Nastavení dopravy je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Rozšíření -> dále vyberte typ rozšíření -> Doprava -> a zde zvolte typ dopravy„. K dispozici jsou tyto možnosti – Doprava zdarma, Doprava za kus, Jednotná sazba dopravy, Doprava založená na váze, Vyzvednutí v obchodě.
Nastavení pro typ dopravy – Doprava zdarma:
Do řádku „Celkem“ zadejte minimální částku pro kterou je doprava zdarma. Např. u objednávek nad 1 000 Kč je doprava zdarma. Poté vyberete oblast a zvolte u stavu „povoleno“.
Pro uložení klikněte na tlačítko uložit.
Nastavení pro typ dopravy – Doprava za kus:
Do řádku „Cena“ zadejte částku za jeden kus. Např. za jeden kus je cena 100 Kč. Poté vyberte daňovou třídu, oblast a zvolte u stavu „povoleno“.
Pro uložení klikněte na tlačítko uložit.
Nastavení pro typ dopravy – Jednotná sazba dopravy:
Do řádku „Cena“ zadejte částku za jednotnou dopravu. Např. jednotná cena je 300 Kč. Poté vyberte daňovou třídu, oblast a zvolte u stavu „povoleno“.
Pro uložení klikněte na tlačítko uložit.
Nastavení pro typ dopravy – Doprava založená na váze:
Klikněte na záložku oblast a zadejte částku pro určitou váhu. Např. hodnota 1:200.00 znamená, že cena dopravy za 1kg je 200 Kč. Takto můžete zadat jakýkoliv počet hodnot oddělené čárkou. Poté vyberte daňovou třídu a zvolte u stavu „povoleno“.
Pro uložení klikněte na tlačítko uložit.
Nastavení pro typ dopravy – Vyzvednutí v obchodě:
Vyberte daňovou oblast a zvolte u stavu „povoleno“.
Nastavení platebních způsobů je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Rozšíření -> dále vyberte typ rozšíření -> Platby -> a zde zvolte typ dopravy„. K dispozici je mnoho možností platebních způsobí a nastavení se vždy odvíjí od jednotlivého platebního způsobu.
Např. u platební Paypal je potřeba se přihlásit v nastavení k vašemu Paypal účtu, který následně propojí váš účet s eshopem.
Nastavení obchodu je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Systém -> nastavení„. Poté klikněte na tlačítko „upravit„. Následně můžete začít vyplňovat jednotlivé údaje o vašem obchodu. V nastavení je několik záložek pro nastavení (obecné, obchod, lokalizace, možnosti, obrázek, pošta, server).
Nastavení vlastností výrobku je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> vlastnosti výrobku„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název vlastnosti výrobku např. Barva. Zvolte typ zobrazení této možnost v obchodě např. Checkbox.
Dále klikněte na tlačítko „přidat hodnotu volby„. Zde je poté možné zadat hodnoty vlastnosti. Např. u barvy je možné zadat modrá, zelená atd. Pro jednotlivou hodnotu je možné přidat také obrázek. (Tato možnost je k dispozici pouze pro typy Radio a Checkbox)
(Nejčastěji se používají tyto typy – Select, Radio, Checkbox. Pro typy Select a Radio je možné vždy zvolit pouze jednu možnost. U typu Checkbox může zákazník zvolit více možností. Zvolený typ se tedy vždy odvíjí od vlastnosti. Například pro barvu trička je vhodné zvolit Select nebo Radio, jelikož se většinou objednává pouze jedna barva pro jeden kus.)
Nastavení specifikace je možné provést následovně:
Nejdříve klikněte na kategorii „Katalog -> specifikace -> skupiny specifikací„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název skupiny specifikace např. materiál.
Poté klikněte na kategorii „Katalog -> specifikace -> specifikace„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název specifikace např. 100% Polyester a vyberte skupinu specifikace např. materiál.
Nastavení filtrů je možné provést následovně:
Filtry se vytvářejí podle vytvořených vlastností výrobků, které se poté zobrazují v kategoriích a zákazníci podle těchto filtrů poté mohou vyhledávat zboží.
Klikněte na kategorii „Katalog -> filtry„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název skupiny filtrů např. barva. Poté přidejte hodnoty filtrů kliknutím na tlačítko „přidat„. Hodnoty filtrů jsou např. modrá, zelená atd., pro vlastnost barva.
Nastavení výrobců je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> výrobci„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název skupiny výrobce např. Adidas. Poté můžete přidat také obrázek k výrobci.
Nastavení produktů ke stažení je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> downloady„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název downloadu např. Manuál v PDF. Poté klikněte v řádku „název souboru“ na tlačítko nahrát a nahrajte soubor z PC. Dále uveďte do řádku „maska“ název souboru, který bude viditelný v obchodě např. Manuál v PDF. (Tento název by měl mít jiný název, než je původní název souboru).
Nastavení profilu opakování je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> profily opakování„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte název např. opakovaná platba. Dále vyplňte řádky cena, trvání, cyklus, frekvence, stav. Dále můžete také vyplnit zkušební profil, který nabízí zákazníkovi možnost vyzkoušet si opakující se platby.
Nastavení dárkového poukazu je možné provést následovně:
Nejdříve klikněte na kategorii „Prodeje -> dárkové poukazy -> motivy poukazů„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně zadejte obrázek, který by měl být uveden v emailu s dárkovým poukazem.
Poté klikněte na kategorii „Prodeje -> dárkové poukazy -> dárkové poukazy„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně vyplňte jednotlivé řádky kód, odesílatel, email odesílatele, příjemce atd. A klikněte na tlačítko uložit.
Na stránce s přehledem dárkových poukazů poté klikněte na tlačítko „obálky„, prostřednictvím kterého odešlete dárkový poukaz uvedenému příjemci.
Nastavení textových stránek obchodu je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> informace o obchodu„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně v záložce „obecné“ zadejte text stránky. Např. pro stránku obchodní podmínky zadejte text s obchodními podmínkami. Dále v záložce „vzhled“ vyberte rozvržení „information„.
Přidání kategorie v obchodu je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> kategorie„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně v záložce „obecné“ zadejte název kategorie, dále Meta Title (název Meta Tagu), Meta description (popis meta tagu), případně klíčová slova kategorie.
V záložce „data“ můžete vybrat nadřazenou kategorii, pokud kategorie nemá nadřazenou kategorii, tak vyberete „žádný„.
Dále můžete vybrat filtr, který se bude zobrazovat v dané kategorii jako možnost vyhledávání v kategorii.
Pro kategorii můžete dále vybrat obrázek.
Pokud požadujete, aby se kategorie zobrazovala v horním menu eshopu, tak zaškrtnete možnost „nahoře„. Tato možnost je k dispozici pouze pro hlavní kategorie.
Dále můžete vybrat pořadí kategorie a stav povoleno/zakázáno.
V záložce „SEO“ můžete zadat název url adresy pro jednotlivou kategorii. Url adresa by měla obsahovat pouze klíčová slova bez číslic a jiných znaků.
V záložce „vzhled“ poté vyberete rozvržení pro kategorii, to znamená, že vyberete možnost „category„.
Přidání výrobku v obchodu je možné provést následovně:
Klikněte na kategorii „Katalog -> výrobky„. Poté klikněte na tlačítko „přidat„. Následně v záložce „obecné“ zadejte název výrobku, popis výrobku, dále Meta Title (název Meta Tagu), Meta description (popis meta tagu), případně klíčová slova kategorie.
V záložce „data“ je potřeba zadat v řádku „model“ kód produktu. Dále zde můžete zadat cenu, množství skladem, datum dostupnosti, hmotnost a délku. Poté také můžete přidat další údaje o výrobku jako jsou EAN, SKU, UPC a další údaje.
V záložce „přiřazení výrobku k/ke“ můžete přidat výrobce, kategorie do kterých patří jednotlivý výrobek, dále můžete přidat filtry na základě kterých by mělo být možné výrobek vyhledat, dále soubory ke stažení např. manuál, případně podobné výrobky.
V záložce „specifikace“ můžete přidat specifikaci výrobku.
V záložce „možnosti“ je možné přidat např. barvu a velikost atd. V případě barvy stačí kliknout do řádku „vlastnost výrobku“ a vybrat nastavené vlastnosti, zde tedy „barva„. Poté je potřeba kliknout na tlačítko „přidat“ a vybrat dostupné vlastnosti výrobku. Ke každé vybrané vlastnosti výrobku je potřeba zadat počet kusů skladem, jinak se jednotlivá vlastnost nebude zobrazovat v obchodě. (V případě, že nevíte kolik položek máte skladem od jednotlivé barvy, tak je možné zadat jakékoliv číslo, např. 1 000 kusů.)
V záložce „opakování“ můžete nastavit zda se jedná o položku, za kterou je možné zákazníkům opakovaně provádět automatické platby.
V záložce „sleva“ můžete nastavit slevu u výrobku.
V záložce „obrázek“ můžete nastavit obrázek k výrobku. Pro přidání obrázku stačí kliknout na tlačítko „přidat„.
V záložce „SEO“ je možné nastavit URL adresu produktu.
V záložce „vzhled“ poté vyberete rozvržení pro výrobek, to znamená, že vyberete možnost „product„.